Je hebt de gemeente nodig voor een aantal belangrijke dingen:
- inschrijving in het BRP (bevolkingsregister)
- uittreksel uit het BRP
- rijbewijs
- naturalisatie
Inschrijving BRP
Dat regelt Vluchtelingenwerk voor je met een formulier of online met internet.
Wat is daarbij nodig (van jou en je familieleden):
- het BSN
- een kopie van je huurcontract
- de IND-beschikking
- het ID-bewijs
Zijn er – voor nareizende familieleden – wel BSN’s aangevraagd, maar is nog niet bekend welke, dan kan bij de IND online worden bekeken of ze al zijn toegewezen.
Zijn er nog geen ID-bewijzen – dat komt vaak voor bij nagereisde familieleden van een statushouder – dan moeten de meerderjarige (18+) familieleden naar het stadhuis voor identificatie.
Uittreksel BRP (online)
Dat is o.a. nodig voor het aanvragen van een bankrekening.
Als je zelf al een bankrekening hebt kan het handig zijn om een aparte bankrekening voor je echtgenoot/echtgenote of partner aan te vragen. Die moet dan wel een geactiveerde Digid hebben.
Er moet worden ingelogd met het Digid van de persoon voor wie uittreksel wordt aangevraagd.
Het online aanvragen van een uittreksel is alleen mogelijk bij de gemeente waar de statushouder is ingeschreven. Voor nagereisde familieleden kan dit alleen dus alleen de gemeente zijn waar de hele familie gaat wonen. Niet het AZC b.v.
Het uittreksel wordt per post naar het adres gestuurd in de gemeente waar je de aanvraag doet.
Er moet betaald worden met iDeal, dus met behulp van een telefoon waar een actieve ING-app op staat.