Staat één van deze logo’s boven de brief?
Klik er dan op om te weten waar het over gaat.
Andere brief?
Reclame
Je krijgt meestal veel reclame. Van de supermarkt (b.v. AH, Jumbo, Aldi, Lidl, Plus), de drogist (b.v. Kruidvat), bouwmarkten (b.v. Gamma), en nog veel meer.
Niet voor jou bestemd
Misschien is het een brief voor de bewoners die vóór jou in je huis hebben gewoond. Kijk dus eerst of jouw naam boven de brief staat. Zulke brieven kun je weer in de brievenbus doen. Schrijf er op: Verhuisd. Retour afzender.
‘Aan de bewoners van dit pand’
Dat kan een brief zijn van de gemeente waar jouw stad of dorp bij hoort. Meestal is het niet belangrijk. Maak er een foto van en stuur ‘m aan je begeleider, of neem ‘m mee als je naar ons kantoor komt.
Het kan ook een brief zijn van Stedin. Dat gaat over een energiecontract, maar dat sluit Vluchtelingenwerk voor je af. Niet belangrijk dus.
Belangrijke brieven
Maar een brief met een logo uit de lijst hierboven moet je echt openmaken.
Brieven die over geld gaan zijn het belangrijkste, want als je er niets mee doet krijg je er over een poosje weer een brief, waardoor je meestal nog meer moet betalen.
Brieven/berichten waar snel iets mee moet gebeuren
Dit gaat bijna altijd over geld:
Met brieven van deze instellingen/bedrijven moet meestal snel iets gebeuren. Maak er direct een foto van en stuur die met Whatsapp of email naar jouw contactpersoon.
Andere belangrijke brieven/berichten
Als je de brief openmaakt en je begrijpt er niets van, neem dan contact op met je begeleider/contactpersoon.
Je lost het zelf op
Begrijp je wat er in de brief staat? Dan moet je meestal reageren op een verzoek.
Je kunt op verschillende manieren contact opnemen met organisaties:
Website
Kijk altijd eerst op de website van de organisatie om te zien of de informatie die je zoekt daar niet beschikbaar is.
Meestal zijn daar antwoorden te vinden op de meest gestelde vragen.
De meeste organisaties bieden de mogelijkheid om een contactformulier op de website in te vullen. Zo vul je alle informatie in die de organisatie nodig heeft om je vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Je kunt hier meestal ook bijlagen meesturen.
Daarnaast hebben steeds meer organisaties een live chatfunctie. Hiermee kunt je jouw vraag direct online stellen en heb je binnen enkele minuten een antwoord op jouw vraag. Aanvragen moeten veelal (in eerste instantie) online gedaan worden. Dit zorgt meestal voor een snellere afhandeling. Voor sommige websites hebt je jouw DigiD nodig om een aanvraag in te dienen.
Telefonisch
Je kunt altijd bellen naar de instanties. Het telefoonnummer van de instantie waar je contact mee wilt opnemen kun je vinden op de website als het niet lukt een antwoord te krijgen op één van de manieren die hier boven staat.
Langsgaan
Veel instanties werken op afspraak. Het is dus mogelijk dat je niet direct geholpen kunt worden wanneer je langsgaat, maar je kunt bijvoorbeeld wel langsgaan om een afspraak te maken of misschien kunnen ze je bij de receptie de informatie geven die je zoekt.